poniedziałek, 5 października 2015

Zasady użytkowania kart debetowych

Karty płatnicze zawojowały system płacenia za wiele produktów i usług w dzisiejszych czasach.
Coraz większa dostępność terminali i atrakcyjne oferty ze strony banków sprawiły, że możliwość płatności kartą jest dostępne nawet w małych sklepikach osiedlowych. Kartą można zapłacić za wszystko: zakupy w sklepie spożywczym, należności urzędowe, zakup samochodu czy komputera. Niektóre osoby nie mogą sobie wyobrazić życia bez karty do tego stopnia, że nie noszą przy sobie gotówki, co czasem jest kłopotliwe w przypadku awarii.


PayPass zrewolucjonizowało płatności kartami


Teraz płacenie kartą stało się jeszcze łatwiejsze dzięki wprowadzeniu technologii PayPass, dzięki której płatności do 50 złotych można realizować bez potwierdzania ich kodem PIN. W przypadku wyższych płatności należy już wprowadzić hasło. Ułatwianie płatności wiąże się z ryzykiem nieautoryzowanego użycia karty. Takie użycie ma miejsce na przykład w przypadku utraty karty płatniczej. Bez względu na to jednak czy utrata nastąpiła przez zgubienie czy kradzież karty płatniczej, należy być bardzo ostrożnym i od razu zastrzec kartę.

Po kradzieży karty oddasz do 150 euro


Pomimo, że ryzyko kradzieży środków z karty płatniczej w większej części spada na bank i konsument odpowiada za stary w wysokości do 150 euro, to bank może próbować udowodnić, że strata powstała w wyniku nienależytej staranności właściciela karty. Niestaranne przechowywanie karty ma miejsce na przykład w momencie, gdy kartę przechowujemy wraz z należącym do niej hasłem. Gdy bank udowodni naszą winę, wszystkie straty wynikające z kradzieży spadają na nas. Pierwszą rzeczą, jakiej należy dokonać po uświadomieniu sobie straty karty, jest niezwłoczne zgłoszenie tego faktu bankowi. Jeśli bank będzie w stanie udowodnić zwłokę w tej sprawie, odpowiedzialność również spada na klienta.

Zawsze sprawdzaj wyciągi


Najwięcej problemów wynika w sytuacjach, gdy użytkownicy karty nie są świadomi nieautoryzowanych wypłat z konta. Dlatego właśnie zawsze należy uważnie czytać wyciągi z karty. Mają one nie tylko charakter informacyjny, ale również stanowią zabezpieczenie dla banku. Klient zwykle ma 14 dni na zgłoszenie reklamacji. Jeśli tego nie zrobi w wyznaczonym terminie, bank uznaje wszystkie transakcje za zasadne i nie grozi mu żadna odpowiedzialność. Kolejnym problemem i źródłem niezbyt przyjemnych konsekwencji jest niewiedza. Wiele osób nie wie, co ma zrobić w przypadku utraty karty, ani gdzie zadzwonić. Właśnie, dlatego warto w takim przypadku mieć pod ręką numer do banku, dzięki któremu w szybki sposób zastrzeżemy kartę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz