niedziela, 14 grudnia 2014

Bezpieczne korzystanie z kart płatniczych

Posługiwanie się kartą płatniczą to już dziś standard. Na ogól taki sposób dokonywania opłat jest bezpieczny Jednak wciąż słychać o oszustach, którzy mają chrapkę na nasze dane osobowe, hasła do portali społecznościowych i kont pocztowych, a przede wszystkim na dostęp do naszych pieniędzy. Należy pamiętać, więc o zasadzie ograniczonego zaufania i zachować ostrożność.

Pamiętaj o zagrożeniach


W mediach często słuchać o osobach poszkodowanych przez naciągaczy i hakerów. Policja apeluje o rozwagę przy posługiwaniu się kartami płatniczymi. Wydanymi do kont osobistych, takich jak opisywany przeze mnie ROR w artykule Bank ING konto Direct opinie klientów. Jeśli będziemy pilnowali swojej prywatności, nic nam nie grozi. Nie możemy pozwolić, by lekkomyślność doprowadziła do utraty oszczędności.
Nie wdawaj się w niepotrzebne rozmowy na temat kart płatniczych z osobami, których nie znasz. Możesz być pewien, że twój bank nigdy nie zadzwoni i nie poprosi o podanie hasła do konta czy pin-kodu do karty płatniczej. Odbierając telefon, e-mail czy sms-a z podobnym żądaniem, kategorycznie nie wolno udzielać odpowiedzi. Incydent należy sprawdzić w banku i zgłosić policji Ważna jest także uważna lektura korespondencji. Jeśli to zrobimy, szybko zorientujemy się, czy faktycznie pochodzi ona od banku, w którym mamy konto, czy może ktoś próbuje wyłudzić od nas informacje i pieniądze. Ograniczone zaufanie może nas uchronić przed poważnymi tarapatami. Pamiętaj, nie wysyłaj i nie udostępniaj nie tyto numerów i pinów, ale również fotografii kart płatniczych i kopii innych dokumentów.

Zastrzeż zgubioną kartę


Co zrobić, gdy zgubiliśmy kartę lub w wyniku nieszczęśliwego zdarzenia losowego uległa ona zniszczeniu? Z chwilą zgłoszenia utraty środka płatniczego, jakim jest karta, odpowiedzialność za przeprowadzone transakcje ponosi jej wydawca, co gwarantuje polskie prawo. Niezwykle istotne jest, więc, by jak najszybciej zastrzec kartę w przypadku jej zguby, zniszczenia, kradzieży lub nieopatrznego udostępnienia jej osobom trzecim. W przeciwnym wypadku możemy być pewni, że pieniądze z naszego konta zostaną wybrane. Co więcej, nie będziemy mieli zbytniego pola manewru, by je odzyskać. Zgodnie z zapisem ustawy o usługach płatniczych maksymalna odpowiedzialność właściciela karty (za transakcje przed zgłoszeniem jej utraty) wynosi równowartość 150 euro, zaś w przypadku transakcji zbliżeniowych jest to 50 euro. Warunkiem jest jednak przestrzeganie umowy o wydaniu karty oraz regulaminu karty.

Poinformuj swój bank


Gdy już wiesz, że utraciłeś kartę niezwłocznie skontaktuj się z bankiem, który ją wydał. Najprostszym sposobem będzie skorzystanie z infolinii po numerem 828 828 828. Tam zostaniesz przekierowany do właściwego banku, w którym masz rachunek oszczędnościowy. Innym sposobem jest skontaktowanie się z dostępnym przez całą dobę centrum autoryzacji kart. Numer jest zapisany na odwrocie karty oraz w liście, który otrzymaliśmy razem z kartą. Warto wpisać go do swojego telefonu komórkowego lub notesu.

Zapamiętaj jak chronić swoje pieniądze
  1. Podczas transakcji kartą płatniczy nie należy tracić jej nigdy z oczu.
  2. Zawsze sprawdza], czy strona, na której podajesz dane karty, jest szyfrowana.
  3. Kartę należy podpisać tuż po jej otrzymaniu.
  4. Nie zapisuj kodu PIN na karcie lub podobnym miejscu i nie przechowuj go razem z kartą na wypadek kradzieży portfela.
  5. Nie zostawiaj karty albo pokwitowań transakcji bez nadzoru. Przed wyrzuceniem potwierdzeń transakcji zniszcz je.
  6. Chroń swój numer karty i inne poufne kody umożliwiające dokonanie transakcji (np. numer PIN, numer CW2 lub CVC2), tak aby osoby niepowołane nie mogły wejść w jego posiadanie, np. rejestrując obraz karty przy użyciu aparatu fotograficznego lub kamery z telefonu komórkowego.
  7. Kiedy wypłacasz gotówkę z bankomatu lub płacisz, używając terminalu, zasłoń klawiaturę bankomatu, autoryzując transakcję kodem PIN.
  8. W przypadku jakichkolwiek rozbieżności pamiętaj, że należy jak najszybciej złożyć pisemną reklamację w banku, który wydał kartę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz